SK1. Professionele Sportkundige identiteit - niveau A
De Sportkundige heeft een professionele identiteit waarin hij zijn sporteigenheid koppelt aan onderzoekend- en creërend vermogen en daarmee de eigen en collectieve kennis van de beroepsgroep en -domein blijvend ontwikkelt. Hij (ver)kent mogelijkheden in dynamische contexten op zoek naar dialoog en co-creatie op verschillende niveaus om waarde te creëren. Hij positioneert en profileert daarin de rol van de Sportkundige.
Situatie
In blok 1.1 ben ik tijdens de lessen van Sport & Identiteit kritisch gaan kijken naar mijn sportkundige identiteit. Ik zag mijzelf destijds als een jongen die een professionele uitstraling had, ik kwam altijd verzorgd en netjes gekleed op school. Op het gebied van discipline voor school moest en moet ik mijzelf nog sterk gaan verbeteren. Door kritisch naar mijzelf te kijken, kwam ik er al snel achter dat ik een andere verwachtingen van de opleiding had. Door de lessen ben ik gaan nadenken wat er verwacht werd van een sportkundige, namelijk andere mensen laten bewegen. Daarom kwam ik tot de conclusie dat ik wel de juiste keuze heb gemaakt om deze opleiding te gaan volgen. Verschillende dingen die ik heb geleerd tijdens dit blok heb ik kunnen toepassen bij het geven van een gymles en het organiseren en uitvoeren van een evenement.
Taak
Bij sport & identiteit moest ik uiteindelijk een presentatie geven over mijn eigen sportkundige identiteit door kritisch naar mijn eigen handelen te kijken. Daarnaast heb ik een les voorbereid waar de nadruk lag op het eigen handelen ten opzichte van de deelnemende groep. Daarnaast heb ik samen met een groep studenten een evenement georganiseerd voor demente ouderen van een verzorgingstehuis in Haren.
Actie SPID
Ik vond dat ik nog niet over de juiste eigenschappen beschikte om een goede les te geven. Dit werd voor mij ook duidelijk toen ik een oefen les moest geven. Ik heb daarom de tips en tricks van mijn docent Rob van der Sleen geluisterd en heb actief mee gedaan met zijn lessen. Een vervolg hiervan was dat ik mijn les voor een cijfer een stuk professioneler voor de groep stond. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat ik mij zelf bij een uitleg zo positioneer dat mijn deelnemers niet afgeleid kunnen worden door activiteiten die achter mij plaats vinden. Heb ik geleerd de 3 C´s te gebruiken en ben ik gaan letten op mijn eigen attitude ten opzichte van mijn deelnemers. Dit deed ik bijvoorbeeld door mij passend te kleden in de kleding van de opleiding.
Actie Sportevenement
In het eerste blok hebben wij een sportevenement georganiseerd met de sociaal maatschappelijke kernwaarden van de opleiding. Ik ben samen met mijn groep een samenwerking aangegaan met verzorgingstehuis ZINN. De bewoners waar ik het evenement voor georganiseerd heb waren 65+ en veelal dement. Omdat deze mensen een speciale begeleiding nodig hebben, heb ik onderzoek gedaan naar dementie en hier op volgend een doelgroep analyse gemaakt. Daarnaast hebben wij met alle teamleden een cursus over dementie gevolgd, die werd gegeven door medewerkers van het verzorgingstehuis. Om een indruk te krijgen hoe deze mensen leven, ben ik op een doordeweekse avond voorafgaand aan het evenement op bezoek gegaan bij ZINN om mee te doen met een spelletjesavond. Hierdoor heb ik een indruk gekregen van het functioneren van deze groep mensen. Op de dag zelf was het begeleiden van de deelnemers aan het begin even lastig en wennen. Naarmate de dag vorderde, kwam ik hier steeds beter in en begon ik het echt leuk te vinden. Dit was ook terug te zien aan de reactie van de mensen uit het verzorgingstehuis, omdat het mij lukte om iemand te overtuigen mee te doen met de activiteiten, terwijl zij eerst niks van mij moest hebben.
Resultaat Sportevenement
Het resultaat was dat ik een geweldige dag heb gehad op het evenement waarin ik heel veel blije gezichten heb mogen zien. Ik vind dat ik mijn rol als sportkundige deze dag goed ingevuld heb. Ik heb mijn attitude aangepast aan de doelgroep door te letten op mijn manier van communiceren. Dat deed ik door tegen ze te gaan praten alsof het kleine kinderen zijn, omdat mij is geleerd dat je tegen mensen met dementie op een kinderlijke manier moet praten. Vanuit het verzorgingstehuis heb ik een positieve feedback gekregen om mijn handelen tijdens deze dag. Zo meldden de opdrachtgevers dat ik goed omgegaan ben met de mensen en ze het goed vonden dat het schema op de dag zelf was aangepast aan de fysieke gesteldheid van de deelnemers. Al met al een leerzame dag, die ook confronterend voor mij was, omdat het wat met mij deed op mensen binnen deze staat van dementie te zien leven. Daarom voelde het goed om deze mensen een mooie dag te bezorgen.
Resultaat SPID
De geleerde dingen uit blok 1.1 heb ik ook kunnen toepassen bij het geven van een les tijdens het vak Technisch kader in blok 1.2 en SPIT in blok 1.3. Ik merk dat ik de 3 C´s nu automatisch toepas en doordat ik deze eigenschappen steeds beter onder controle had, kon ik mijn gaan richten op de technische eigenschappen van een sport.
Reflectie op mijn sportkundige identiteit
Ik ben tevreden over mijn progressie op het gebied van mijn professionele identiteit. Ik ben van mening dat ik op dit moment sterk voor een groep kan staan en goed de controle hierover kan houden. Op het gebied van discipline moet ik mijzelf nog wel gaan verbeteren, dat heeft namelijk ook met een sportkundige identiteit te maken. Zo wil ik eerder beginnen met opdrachten om structureel beter werk in te kunnen leveren. Daarnaast wil mijn sportkundige identiteit nog meer ontwikkelen door bijvoorbeeld het lopen van stage binnen het werkveld. Na jaar 4 wil ik mij als een waardig opgeleide sportkundige begeven in het werkveld.
Bewijslast Professionele sportkundige identiteit voor het lesgeven
Bewijslast professionele sportkundige identiteit binnen het werkveld
Video Sportevenement
Maak jouw eigen website met JouwWeb